Lauantai on ollut suomalaisten saunapäivä ties kuinka kauan. Omaan lapsuuteeni liittyy enimmäkseen mukavia muistoja saunakäynneistä, vaikka saunominen vaati monenlaisia valmisteluja.
Saunan
lämmitys aloitettiin pesuvesien ja puiden kantamisella, mikä oli myös lapsille
sopivaa puuhaa. Tulen sytyttäminen kiukaan ja padan tulipesään sitä vastoin oli
aikuisten hommaa, joten siinä olin lähinnä apulaisen roolissa. Mutta osasin
kyllä toimia saunavahtina ja lisätä tarvittaessa puita saunan pesään, ettei
tuli päässyt sammumaan. Meillä sauna lämmitettiin ainakin lauantaisin, usein
myös keskiviikkoisin.
Lapsuudenkotieni
saunat olivat aina puulämmitteisiä. Kiuas oli ns. jatkuvalämmitteinen, eli
puita piti lisätä vähän väliä, jotta löylyä riittäisi viimeisillekin
saunojille. Kertalämmitteisen Aito-kiukaan löylyjäkin pääsin lapsena kokemaan.
Oli yllättävää, miten kipakat löylyt siitä sai, vaikka tuli oli arinasta sammunut
jo tunteja aikaisemmin. Paksu kivikerros lämpeni hitaasti, mutta myös jäähtyi
hitaasti.
Samalla
periaatteella toimi myös entisajan savusauna: puita ei tarvinnut lisätä ”pitkin
matkaa”, vaan kun kiuas oli kerran lämmitetty sopivan kuumaksi, se säilyi lämpimänä
niin pitkään, että saunominen oli mahdollista vielä seuraavanakin päivänä. Muutaman
kerran olen itsekin päässyt nauttimaan savusaunan lempeästä lämmöstä.
Sauna
taitaa olla niitä asioita, jotka eivät ole kovin paljon muuttuneet aikojen
kuluessa. Puulämmitteiset kiukaat tosin ovat vaihtuneet sähkökiukaisiin, ja
savusaunat käyneet harvinaisiksi. Suomen Saunaseuran mukaan vanhin edelleen
toimiva sähkökiuas löytyy Kajaanista ravintola Koskikaran (nykyinen Sirius)
tiloista. Siellä kylvettiin sähkökiukaan lämmössä jo vuonna 1941. Tosin jo kolme
vuotta aikaisemmin oli SOK:n Vaasan toimitaloon tehty sähkökiuas, mutta se ei
ole toiminut enää kymmeniin vuosiin. (Ylen uutiset 29.12.2014).
Sammattiseuran
Miinan mökki Sammatissa -kirjassa (Sammattiseura ry 2013) esitellään
maisteri Kai von Fieandtin mielenkiintoista artikkelia, jossa hän kertoo
”sammattilaisista puhtausoloista” 1930-luvulla. Artikkeliaan varten hän kyseli paikallisilta
ihmisiltä entisajan saunatavoista. Kirjoitus on julkaistu Kotiseutulehdessä v.
1932 ja Sauna-lehdessä 1/2008.
Saunassa
käytiin tavallisesti vain kerran viikossa, paitsi syksyllä riihentappo- ja heinäntekoaikaan
useamminkin. Saunarakennukseen tultiin vajan tapaisen eteisen kautta. Saunan etummaisessa
nurkkauksessa oli päällekkäin ladotuista isoista kivipaasista rakennettu ns.
saunan pesä, jonka päälle oli holvaamalla tehty uuni. Sen yläpuolelle oli kasattu
pyöreitä, suunnilleen nyrkinkokoisia kiviä, joista muodostui pesän päällystä
eli varsinainen kiuas. Sopivan pyöreät kiuaskivet oli mahdollisesti kerätty
järven rannoilta.
Entisaikaan
saunaa käytettiin paljon muuhunkin kuin kylpemiseen: pyykinpesuun, vaatteiden
ja maltaiden kuivaamiseen, savustamiseen, sairauksien parantamiseen ja kuppaamiseen.
Saunassa synnytettiin lapset ja pestiin vainajat.
Saunan
lämmittämisen hoiti yleensä joku talon naispalvelijoista, pienemmissä taloissa joskus
emäntäkin. Saunan lämmittäjälle kuului pesuveden kantaminen (järvestä), usein
myös vihtojen teko sekä pesijänä ja löylynheittäjänä toimiminen saunoessa. Talon
miehet ja naiset saattoivat hyvin kylpeä yhdessä ilman säännöstelyä, mutta
myöhemmin muodostui tavaksi, että korkeintaan talon isäntäväki meni yhdessä
saunaan. Vieras sai yleensä valita, saunooko yksin vai yhdessä muiden kanssa.
Talon naisväestä miesvieras sai valita itselleen mieleisen pesijän – jos tämä
suostui pesijäksi.
Vihdat –
tai vihrat, kuten Sammatissa sanottiin – tehtiin alkukesällä tarkoin valikoiduista
koivun oksista. Vihtakoivun piti olla kuivalla töyräällä kasvava, suuri ja
pehmeälehtinen. Oksien tuli olla pieniä ja tasaisia, eikä niissä saanut olla
urpuja. Kesällä tehtiin vihtoja koko vuoden tarpeiksi. Vihdat ripustettiin
orteen kuivumaan talvea varten. Samalla vihdalla kylvettiin tavallisesti kaksi
kertaa, mutta kesällä tehtiin uusi vihta jokaiseksi kylpypäiväksi. Ensimmäistä
kertaa uudella vihdalla vihdottiin juhannusaattona. Saunomisen päätteeksi
jokainen kylpijä heitti oman märän vihtansa vasemman olan yli saunan katolle
taakseen katsomatta. Vihdan tyvipuoli osoitti siihen suuntaan, johon heittäjä
joutuisi muuttamaan ennen seuraavaa juhannusta. Jos tyvi osoitti kirkkoa kohti,
sen uskottiin ennustavan heittäjän kuolemaa.
Saunominen
oli entisajan suomalaisille lähes pyhä toimitus. Sauna oli ennen kaikkea puhdistautumisen, mutta myös tiettyjen rituaalien
ja askareiden suorittamisen, sosiaalisen kanssakäymisen ja rentoutumisen
paikka. Saunominen kuuluu suomalaiseen perinteeseen, niin arkeen kuin
juhlaankin. Aina on saunan aika.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi omalla nimelläsi, kiitos.