Ainakin itseäni on iän
myötä alkanut yhä enemmän kiinnostaa historia, omat sukujuuret ja yleensäkin
vanhat asiat. Lieneekö alkavan vanhuuden vai viisauden merkki? Monissa asioissa
huomaa, miten viisaita ”entisajan” ihmiset ovatkaan olleet. Esivanhempamme osasivat
ilman nykyistä tietämystä ja välineitä rakentaa jopa satoja vuosia kestäviä
taloja, ja ihmiset kommunikoivat luontevasti ilman älypuhelimia ja nettiyhteyttä.
Kodeissa ei välttämättä ollut muita kirjoja kuin Raamattu, Katekismus ja
virsikirja, jotka olivat ahkerassa käytössä. Perheet viettivät paljon aikaa
yhdessä, ja lapsille kerrottiin tarinoita.
Minäkin kuuntelin lapsena mielelläni vanhojen ihmisten tarinointia, jossa rehevän murteen ohessa vilahteli kielikuvia, sananlaskuja ja vertauksia. Nyt sekä murretta että sananlaskuja kuulee valitettavan harvoin, silloinkin lähinnä ikäihmisten suusta. Luulenpa, että jokaisen olisi hyvä tuntea sananlaskujen viisautta.
Minäkin kuuntelin lapsena mielelläni vanhojen ihmisten tarinointia, jossa rehevän murteen ohessa vilahteli kielikuvia, sananlaskuja ja vertauksia. Nyt sekä murretta että sananlaskuja kuulee valitettavan harvoin, silloinkin lähinnä ikäihmisten suusta. Luulenpa, että jokaisen olisi hyvä tuntea sananlaskujen viisautta.
Sananlaskut lienevät
saaneen alkunsa arkisissa tilanteissa, kun on sattunut jokin hauska tai ikävä tapaus,
josta on sitten otettu opiksi. Sananlaskujen avulla on voitu opettaa, neuvoa,
varoittaa tai keventää tunnelmaa.
Aika monet vanhat
sanonnat näyttävät liittyvät luontoon ja eläimiin. Jos joku selviää jostakin
helpolla tai onnistuu välttymään esim. rangaistukselta, sanotaan, että hän ”pääsi
kuin koira veräjästä”. Koira on meille tuttu, mutta entä veräjä? Veräjä on yleensä
aitaukseen liittyvä, avattava portti. Entisajan ihmisille veräjät olivat
tuttuja, sillä niitä saattoi olla paljonkin yhdessä kylässä. Kun kuljettiin
hevosella, jonkun piti mennä avaamaan veräjä, jotta kulkija pääsi jatkamaan
matkaansa sujuvasti. Veräjän avaaminen oli pikkupojille sopivaa ja mieluisaa
hommaa, koska siitä saattoi saada kulkijalta pienen palkkion.
Mutta mitä tekemistä
koiralla sitten on veräjän kanssa? Ehkäpä joku esi-isistämme on seurannut,
miten koira on toiminut kohdatessaan veräjän. Se on ehkä kulkenut veräjän
raosta tai ali, tuskin se ainakaan on osannut avata veräjän lukitsevaa salpaa.
Jos jokin asia
vaikuttaa epäilyttävältä tai kierolta, voidaan sanoa, että siihen on ”koira
haudattuna”. Taas voidaan kysyä, miten koiran hautaaminen liittyy kieroiluun?
Eri lähteiden mukaan
sanonnan alkuperää ei ole varmuudella pystytty selvittämään. Sitä on tutkittu
sekä Ruotsissa että Saksassa, jossa sanonta kuuluu Da liegt der Hund begraben. Sana ”hund” ei
viittaisikaan koiraan, vaan muinaisyläsaksan aarretta tai ryöstösaalista
tarkoittavaan sanaan.
1600-luvulla oli
uskomus, että aarrekätköä vartioi aina musta, paholaista symboloiva koira, joka
maahan kätkeytyneenä karkotti aarteenetsijät pois. Toisen uskomuksen mukaan koira
olisikin aarteen tai ryöstösaaliin kätkenyt henkilö, joka ei kuoltuaankaan halunnut
kenenkään pääsevän (ryöstö)saaliiseen käsiksi, vaan pelotteli tunkeilijat pois
koiran hahmossa.
Sanonta saattaa viitata myös muinaiseen tapaan haudata koira elävältä tallin tai navetan alle muiden kotieläinten suojelemiseksi onnettomuuksilta. Haju sitten paljasti, mihin koira oli haudattuna.
Jos joku välttelee
jotakin asiaa tai esittää asiansa epäselvästi, kierrellen ja kaarrellen, sanotaan, että hän ”kiertää kuin
kissa kuumaa puuroa”. Tälle sanonnalle on varmaan ihan arkinen selitys: kissa tuskin
syö puuroa ollenkaan, saati sitten kuumana.
Jos ihmisellä on ”ketunhäntä kainalossa”, hän ei ole aivan
vilpittömin mielin liikkeellä. Se on melkein sama kuin olisi koira haudattuna.
Yhtä lailla henkilö, jolla on ”oma lehmä ojassa”, ajattelee ensisijaisesti
omaa etuaan, vaikka onkin naamioinut sen toisen auttamiseksi.
Mielenkiintoisia ja
opettavaisia nuo sananlaskut!
Tarinataituri 21.5.2020
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi omalla nimelläsi, kiitos.