Vanha sanonta ”Oppia ikä kaikki” pätee
edelleen. Minäkin olen oppinut viime vuosina kosolti uusia sanoja, ilmaisuja ja
käsitteitä. Niitä näkee ja kuulee erityisesti mediassa. Välillä tuntuu siltä,
että puhuja tai kirjoittaja haluaa hienostella sanoilla, joiden merkitystä ei ehkä
itsekään tiedä. Luulenpa, etteivät kaikki televisiouutisten katsojatkaan ymmärrä
kaikkia uutisissa mainittuja käsitteitä. On taito ilmaista asiansa lyhyesti ja ytimekkäästi,
mutta kuitenkin ymmärrettävästi. Mikseivät kaikki uutiset voisi olla selkokielisiä?
Otetaanpa aakkosjärjestyksessä muutama esimerkki muuttuneesta kielenkäytöstä.
Avaaminen. Ennen avattiin ovia ja ikkunoita. Esimerkiksi shakissa tunnetaan avaussiirto, jalkapallossa avauspotku, mutta nyt avataan myös käsitteitä. ”Voisitko hieman avata?” saatetaan puhujalta kysyä. Miksei voi vain pyytää puhujaa selittämään, mitä hän tarkoittaa?
Kuratointi. Tästä tuli itselleni ensimmäisenä mieleen jotain kuraan liittyvää, kun sanan
ensi kertaa kuulin. Näyttelyn kuratointi ei kuitenkaan ole kuran keräämistä,
vaan jotakin hienoa. Netistä löytyy selitys: kuratointi on ”sisällön keräilyä uudeksi sisältöyksiköksi.
Kuratointia voidaan kutsua myös suodattamiseksi tai harkituksi keräilyksi,
sillä järkevästi tehty keräily antaa yleisölle mahdollisuuden saada sisällöstä
irti merkitystä. Hyvin kuratoitu sisältö vastaa kysymyksiin ’miten tätä sisältöä
voi käyttää’ ja ’mikä tässä sisällössä on tärkeintä’. Oman näkemykseni mukaan
olisi selkeämpää puhua näyttelyn kokoajasta.
Luvitus. Tuo mieleen huvituksen tai huvittelun, mutta on kaukana siitä. Ennen
myönnettiin lupia, nyt huolehditaan luvituksesta eli pyritään saamaan luvat
kuntoon (mahdollisimman nopeasti). Asioita voidaan sujuvoittaa eli saada
sujumaan joutuisasti.
Mentorointi. Tästä on tullut oikein muoti-ilmiö. Yrityksissä ja työpaikoilla
mentoroidaan. Siihen tarvitaan mentoreita. Mentoroinnin kohdalta löytyy netistä
pitkä selitys. Jos jotain sanaa pitää kovin monisanaisesti kuvailla ja selittää,
se herättää ainakin minussa epäilyksen, että pitkällä selityksellä yritetään
saada jokin asia kuulostamaan hienommalta kuin se onkaan. Saman asian voisi
ilmaista selkokielellä. Mentoroinnista kerrotaan, että se on ”menetelmä, jossa
tietoa ja osaamista – myös niin sanottua hiljaista tietoa – siirretään kokeneemmalta
kokemattomammalle”. Mentorointi juontaa juurensa antiikin Kreikan mytologiaan: ”Ithakan
kuningas Odysseus pyysi ennen sotaan lähtöään ystäväänsä Mentoria huolehtimaan
pojastaan Telemakhoksesta. Mentor kasvatti, opetti ja neuvoi poikaa useiden
vuosien ajan.”
Pöydätä. Verbistä tulee mieleen pöytään liittyvä verbi – ja sitähän se onkin. Kun
ennen jokin kokouksessa esille otettu asia ”jätettiin pöydälle”, nyt se
(esimerkiksi lakiesitys) pöydätään.
Sanoittaa. Olen luullut, että vain lauluja sanoitetaan. Säveltäjä tekee sävelen, johon
joku tekee sanat eli sanoittaa. Mutta olen oppinut, että tunteitakin voidaan
sanoittaa. Jos joku ei osaa ”sanoittaa tunteitaan”, se tarkoittaa, että hän ei
osaa sanoin kuvata tunteitaan.
Alussa mainitsemaani sananlaskuun on olemassa jatkokin: ”…vaikkei kaikkea opi ikänä”. Tässäkin on vinha perä!
Tarinataituri 14.3.2023
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi omalla nimelläsi, kiitos.